Zweeds
Nästan död man
1
Utrecht: Bruna, 2009
428 p.
9789022996423 (paperback)

Op een brug treft inspecteur Lars Bergenheim een verlaten auto aan met openstaande deuren en een kogel in de rugleuning. Later ontdekken de forensisch onderzoekers er ook nog een zogenaams 'Coldinukruis', het teken van een oude zeevaardersorde die haar oorsprong in de middeleeuwen heeft. De betekenis van deze vondst wordt pas in het midden van het boek duidelijk. De auto blijkt van Roger Edwards te zijn, die beweert dat zijn wagen de vorige avond werd gestolen, een feit dat hij nog niet heeft aangegeven bij de politie. Na de eerste ondervraging verdwijnt Edwards echter spoorloos. De dag nadien wordt de auto van Christian Lejan, een gangster uit Göteborg, beschadigd. Psychopaat Lejan opent de jacht op de dader, die vluchtmisdrijf pleegt. Korte tijd later wordt schrijver Jacob Ademar beschoten. Hij leeft in onmin met zijn buurman, Bengt Sellberg, die later met een kogel in zijn hoofd wordt teruggevonden in een parkeergarage in de auto van politicus Jan Richardsson. Omdat deze nadien spo…Lees verder
Een man die een boek probeert te schrijven, een verlaten auto met een kogelgat erin op een brug, een verdwenen politicus, een moord in een parkeergarage en een dertig jaar geleden gepleegd misdrijf. Dat zijn de belangrijkste ingrediënten van het nieuwe boek over hoofdinspecteur Erik Winter en zijn rechercheteam in Göteborg. De gebeurtenissen hebben ogenschijnlijk niets met elkaar te maken, maar Winters intuïtie en geduldig denk- en speurwerk leggen de verbintenissen langzamerhand bloot. Beschreven vanuit telkens een andere persoon ontvouwt zich het netwerk dat Winter moet zien te ontrafelen. Hij wordt daarbij geholpen door zijn team, dat echter de nodige tegenslagen te verwerken krijgt. De auteur maakt veelvuldig gebruik van dialogen, heeft een geheel eigen stijl van schrijven met in zijn taalgebruik veel oog voor detail. Dat komt soms de snelheid in het verhaal niet ten goede en eist concentratie van de lezer. Het verhaal blijft echter spannend tot het einde en heeft een goed uitgewe…Lees verder

Over Åke Edwardson

CC BY 3.0 - Foto van/door Suz

Åke Edwardson (Eksjö (Zweden), 10 maart 1953) is een Zweeds schrijver van literaire thrillers, journalist en hoogleraar aan de Universiteit van Göteborg.

Edwardson debuteerde als schrijver in 1995 met zijn boek Till allt som varit dött en won hiermee onmiddellijk een prijs voor beste thrillerdebutant. In zijn derde boek Dans met een engel introduceerde hij het personage van hoofdcommissaris Erik Winter, wat de start betekende van een succesvolle reeks thrillers met Winter in de hoofdrol die zich telkens afspelen in en rond Göteborg. Edwardson is zeer succesvol in eigen land maar ook ver daarbuiten. De boeken uit de Erik Winter-reeks worden ook vertaald in het Nederlands.

Het in 2008 verschenen boek 'den sista vintern' (de laatste winter), zou het tiende en laatste deel in de reeks rond Erik Winter en de politie van Göteborg worden. In 2012 verscheen echter toch nog een elfde deel, genaamd 'Hus vid världens ände' (Witte ruis).

Een aantal bo…Lees verder op Wikipedia